Hur ser din hållning ut? Det är viktigt att ha en bra hållning, då detta kan påverkar hur du mår.

Att tänka sig för hur du håller kroppen när du står, går och sitter så kan du enklare undvika olika ryggbesvär så väl som muskelbesvär. Alla har olika form på rygg och axlar samt mer eller mindre svank.

LordoLoc för bättre hållning
LumboTrain för bättre hållning

Hållning Hållningsväst.jpgMånga gånger ärver vi vår kroppshållning från våra föräldrar. Sedan kan livshållningen i sig även påverka den. Det kan vara träning, arbete, psykiska tillstånd med mera.

Om man är deprimerad kan man ha en viss hållning medan glada och utåtriktade kan ha en annan. Att ha en hopsjunken eller böjd hållning kan vara skadligt för ryggen och hälsan.

Att få en bra hållning kräver träning men kan även fås via en hållningsväst eller hållningsbandage. Om du ser till att träna hela din kropp med en allsidig träning, så att du kommer åt alla muskelgrupper, så har du större chans att få en bra hållning. Lär dig även att sträcka på dig.

Du som har en dålig hållning kan ha nytta av en hållningsväst. Genom att använda olika typer av remmar, band och ibland plattor så drar västen bak dina axlar och skapar stöd samt en bra hållning.

Genom att bära en hållningsväst så kommer du att bli van vid att ha en bra hållning. Även din kropps muskelminne vänjer bort den hållning du tidigare haft och ersätter den med en hållning som är bättre. En hållningsväst bygger även upp muskler som behövs för att ge dig en bra hållning och behålla den. En svag muskulatur kan vara anledningen till att du har en dålig hållning men det kan även bero på ont i ryggen. Ibland kan det även bero på en dålig arbetsställning.

 

Rådgör med en ergonom om det går att förändra din arbetsplats till det bättre, så att du får en bättre arbetsställning.  Annars är det så att vårt muskelminne, kommer minnas din dåliga arbetsställning och ha kvar samma hållning även när du inte arbetar. Kroppen anpassar sig ofta till ställningar vi ofta har den i. Med en hållningsväst kan du bygga ett nytt muskelminne.

Om du sträcker på dig ordentligt, så visst känns det skönt och du känner dig bättre? Det är så lätt att glömma bort sin hållning och sjunka ihop och dra upp axlarna.

Hållningsväst

Det är viktigt att ofta sträcka på sig. Ibland är det ofrånkomligt att sjunka ihop, om man har ett arbete som bjuder en till att sitta på ett visst sätt. Här är det extra viktigt att se till att du emellan sträcker på dig, samt att du ser till att ha en bra hållning under andra sysslor.

Om du känner av att du har en dålig hållning överlag så går den att förbättra. Ett enkelt sätt är att börja träna, för då får du ofta automatiskt en bra hållning. Öva gärna upp din bålstabilitet, då den i sin tur gör att det är lättare att röra på sig samt att den ökar balansen och skaderiskerna minskar.

En bra hållning är när du står upp, dina fötter pekar rakt fram och höften pressas framåt så att din rygg är rak och inte svankar. Skjut fram bröstet, undvik att låta axlarna gå inåt. Ha huvudet rakt, med blicken framåt.

Att ha en bra hållning kan påverka din hälsa positivt. Du har mindre belastning på kroppen med en god hållning och du minskar risken att få ont i nacke och rygg. Dålig hållning belastar nacke, axlar och bröstrygg negativt och är ofta orsaken till problem i övre ryggen, axlarna och nacken.

Någonting som du kan investera i och använda för att förbättra din hållning är en hållningsväst eller hållningsbandage. Med en hållningsväst kommer du att kunna stabilisera ditt axelparti samtidigt som du sträcker bröstryggen. Det gör att din hållning blir bättre. Både män och kvinnor kan använda hållningsväst.

En hållningsväst hjälper från första dagen. Bland annat så ser den till att stödja bröstryggen samt att den ger dig en bättre hållning direkt då du tar på dig den. Det finns idag många olika varianter av hållningsväst. Men de har gemensamt att de är utvecklade för att stabilisera axelpartiet, sträcka på bröstryggen och motverka dålig hållning som ofta orsakar belastningsskador. De kan se lite olika ut i konstruktion och vara i lite olika material.

VIDEO - SÅ FUNGERAR EN HÅLLNINGSVÄST

HUR OFTA SKA DU ANVÄNDA HÅLLNINGSVÄSTEN?

Du kan använda din hållningsväst dagligen, men inte hela dagar. Det är bra att börja med kring 30 minuter per dag första veckan. Sedan kan du öka detta till 120 minuter per dag i runt 2 månader. Efter att dessa två månader har gått, så kan du använda din väst då du känner att du har behov av ett extra stöd. Om du har skador i rygg eller nacke så är det bra att rådfråga din läkare eller kiropraktor innan du köper en hållningsväst på eget bevåg. Barn under 12 år bör inte heller använda en hållningsväst.

Det är viktigt att du inte byter ut träning mot att endast använda väst. Det är bra att träna kroppens alla delar, så att du stärker muskler och annat. Det ökar chansen till att din goda hållning kommer att bestå.

En kiropraktor kan hjälpa dig

Om du vill påverka din kroppsställning, så kan du gå till en kiropraktor. Denne kan ge dig personliga råd samt att han undersöker din kropp och letar efter störningar i ryggens leder, höfter och bäcken. I vissa fall kan dessa behöva korrigeras. Du kan även få övningar du ska utföra för att stärka kroppen och få en bättre hållning.  I andra fall kan det räcka med inlägg i skorna eller en hållningsväst. Det bästa är att rådgöra med din kiropraktor om vad som passar dig bäst.